![]() |
لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟ |
- لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟
- في مصر، وزير التعليم قرر إن مادة التكنولوجيا تخرج من المجموع، وتتقلّص من حصتين لحصة واحدة بس في المرحلة الابتدائية.
وقالوا: "ده تطوير!"
بس الحقيقة؟ ده مش تطوير... ده تهميش!
ويا ريتنا لوحدنا... شوف دول الخليج بتعمل إيه:
🇸🇦 السعودية
من سنة 2025، الذكاء الاصطناعي هيبقى مادة أساسية إجبارية داخل التقييم، من أول ابتدائي لحد الثانوي.
جزء من رؤية 2030، علشان يخلّوا جيل جاهز لعالم بيشتغل بـ"كود" مش طباشير.
🇦🇪 الإمارات
هيدرسوا AI للأطفال من سن 4 سنين!
منهج رسمي، 20 ساعة سنويًا، داخل التقييم، بيغطي:
✔️ برمجة
✔️ أخلاقيات الذكاء الاصطناعي
✔️ التفكير النقدي والتعامل مع أدوات زي ChatGPT
🇶🇦 قطر
من 2018، عندهم مادة "الحوسبة وICT" من ابتدائي،
مادة أساسية وداخل المجموع، بتعلم البرمجة، التفكير الحسابي، الروبوتات، والأمان الرقمي.
💡 يعني بينما دول بتعلم أطفالها لغة المستقبل... إحنا بنقولهم "ده مش مهم"!
⛔ لما الطالب يشوف إن المادة برّه المجموع، طبيعي مايهتمش.
وإحنا بنقول له كده: "التكنولوجيا مش ضرورية... خليها على الهامش".
✋ ده مش تطوير...
ده تأخير.
ده قرار محتاج نعيد التفكير فيه. بسرعة!
#التعليم_حق_مش_رفاهية
#التكنولوجيا_مش_كماليات
#علموا_ولادكم_لغة_العصر
#مصر_تقدر_بس_اختاروا_صح
==============================================================
نأمل أن تكونوا سعداء بتصفحكم موقع مذكرات SIRAHMED75
ونعدكم بالأفضل في المرات القادمة مع مذكرات وكتب تعليمية قيمة ومجانية
==============================================================
الوسوم:
مقالات