لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟

لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟
لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟

  • لما التكنولوجيا تخرج من المجموع... مين اللي بيتطور؟ ومين اللي بيتأخر؟

في مصر، وزير التعليم قرر إن مادة التكنولوجيا تخرج من المجموع، وتتقلّص من حصتين لحصة واحدة بس في المرحلة الابتدائية.
وقالوا: "ده تطوير!"
بس الحقيقة؟ ده مش تطوير... ده تهميش!
ويا ريتنا لوحدنا... شوف دول الخليج بتعمل إيه:
🇸🇦 السعودية
من سنة 2025، الذكاء الاصطناعي هيبقى مادة أساسية إجبارية داخل التقييم، من أول ابتدائي لحد الثانوي.
جزء من رؤية 2030، علشان يخلّوا جيل جاهز لعالم بيشتغل بـ"كود" مش طباشير.
🇦🇪 الإمارات
هيدرسوا AI للأطفال من سن 4 سنين!
منهج رسمي، 20 ساعة سنويًا، داخل التقييم، بيغطي:
✔️ برمجة
✔️ أخلاقيات الذكاء الاصطناعي
✔️ التفكير النقدي والتعامل مع أدوات زي ChatGPT
🇶🇦 قطر
من 2018، عندهم مادة "الحوسبة وICT" من ابتدائي،
مادة أساسية وداخل المجموع، بتعلم البرمجة، التفكير الحسابي، الروبوتات، والأمان الرقمي.
💡 يعني بينما دول بتعلم أطفالها لغة المستقبل... إحنا بنقولهم "ده مش مهم"!
⛔ لما الطالب يشوف إن المادة برّه المجموع، طبيعي مايهتمش.
وإحنا بنقول له كده: "التكنولوجيا مش ضرورية... خليها على الهامش".
✋ ده مش تطوير...
ده تأخير.
ده قرار محتاج نعيد التفكير فيه. بسرعة!

#التعليم_حق_مش_رفاهية
#التكنولوجيا_مش_كماليات
#علموا_ولادكم_لغة_العصر
#مصر_تقدر_بس_اختاروا_صح

==============================================================
نأمل أن تكونوا سعداء بتصفحكم موقع مذكرات SIRAHMED75
ونعدكم بالأفضل في المرات القادمة مع مذكرات وكتب تعليمية قيمة ومجانية
==============================================================

إرسال تعليق

أحدث أقدم